kenal-kenal

assalamualaikum.
I'm new. Well I mean really fresh newbie. Merangkak-merangkak lagi dengan mengarang cerita, mohon tunjuk ajak mana-mana salah tu ya.
thanks.

Saturday 28 January 2012

#3

“Lisa Najiya!”
Jiya tersentak.
“Damien?”
“Jiya, teman saya lunch. Got no friends right now.” Damien senyum ala-ala prince charming.
“Kau memang fail kan Bahasa Melayu?! Aku bagitahu ke tak yang aku tak nak cakap dengan kau lagi? Ha?!”
“Tak.”
Jiya tertunduk. Eh tak ye. Aku tak bagitahu lagi. Aisehman.
“Damien, listen… aku..” Jiya berhenti.
Tu! Tu! Belakang Damien, Prince Arthur!
“Jiya?” Damien melambai-lambai tangan.
“Tepi!” Jiya tolak Damien tepi dan berlari menuju Prince Arthur.
Aku kena pastikan yang tu bukan Prince Arthur, kalau tak boleh gila aku dibuatnya.
“Awak yang pakai sneakers merah!” Laung Jiya.
Si-awak-yang-pakai-snakers-merah aka Prince Arthur berpaling. Kemudian dia berpusing ke kiri dan kanan, mungkin meragukan si perempuan di hadapannya sekarang ini. Dia panggil aku kan?
“Ya awak.” Jiya menghampiri mamat itu dan berdiri betul-betul depan dia.
“Saya kenal awak ke?” Lelaki itu terus bertanya. Sungguh dia tak boleh nak recall perempuan depan dia ni. Confirm, aku tak kenal.
“Tak. Awak tak kenal saya. Saya pun tak kenal awak.” Jiya berkata perlahan.
Aku dah boleh menggagak kerja bodoh yang akan dilaksanakan. Mamat depan ni seriously bukan Prince Arthur, Jiya sayang hoi. How can dia cakap Melayu fasih dan lancar je?
“So?” Lelaki itu angkat kening.
“So..rry.” Jiya berkata laju lalu berpaling dan meneruskan langkah. Dia memegang kedua-dua belah pipinya. Hangat. Malu.
“Wait.” Lelaki itu menghalangnya di hadapan.
“Saya cakap sorry, sorry la. Salah orang.” Jiya mula panas. Okay sebenarnya nak cover malu.
“No, it’s okay. Cuma, awak yang langgar saya kelmarin?”
Dia senyum.
Jiya pandang wajah lelaki di depan itu tajam-tajam.
“Hahh. Are you kidding me? Awak yang langgar saya kot.” Jiya memerlahankan suara menyebut ‘kot’.
Lelaki itu gelak kecil.
“Dah tepilah. Salah orang buat apa nak panjangkan cerita?” Jiya berlalu pergi.
“Nama saya Aril, by the way!” Dia laung nama dia di tengah-tengah makhluk yang ramai itu. Kebetulan, masa tu jugak pakcik tukang kebun memulakan misi mesin rumput. Agak tak dengarlah apa nama dia.
What? Nama dia Arthur?
Jiya pusing belakang. Aril senyum.
“I must be crazy.” Jiya melangkah pergi dari kelompok yang ramai itu.

No comments:

Post a Comment